Ring til os dag på tlf. 86 18 00 86 Aarhus C

  • Facebook App Icon

© 2017 Klassisk Akupunktur v. Esben Andersen

Please reload

Seneste blogindlæg

Mad: Hvad skal jeg spise?

October 1, 2017

1/1
Please reload

Udvalgte blogindlæg

Mad: Hvad skal jeg spise?

October 1, 2017

 

Det kan mildest talt være en jungle, når man forsøger at finde gode råd til, hvordan man spiser "rigtigt". Samtidig ændrer de officielle råd sig hele tiden. Så, må vi ikke spise det ene, og så må vi godt spise det andet. Det er ikke nemt, hvis man oprigtigt gerne vil gøre noget godt for sin krop og sin sundhed. 

 

I denne blog kigger jeg på, hvordan vi kan lære at se og forstå kroppen på en anden måde end blot ved at tale om vitaminer og mineraler. Min viden kommer med inspiration fra kinesisk medicin og ayuvediske medicin, kombineret med mine personlige erfaringer. Håber den kan tjene til inspiration. Ønsker du, at jeg uddyber nogle af emnerne - eller har du spørgsmål - er du meget velkommen til at skrive i kommentaren.

 

 

Hvorfor spiser vi? 

Når vi snakker om mad, så handler det om din krop. Din krop er essentielt en stor bunke mad og væske. Det vil sige, at når det kommer til, hvad vi skal spise, så er det vigtigt at se på, hvad kroppen gerne vil have. Ikke dit hoved, ikke de få smagsløg, som sidder på tungen, men kroppen. 

Kroppen taler hele tiden til os. Den giver os konstant signaler og små hints. Hvis du får noget mad serveret, fortæller din krop dig med det samme, om det er god mad for dig at indtage ... hvis du lytter til den!
Så det handler om, at vi begynder at træne os selv i at lytte til kroppen og mærke kroppen. Det kræver noget træning og vedholdenhed, men med tiden vil du blive meget mere bevidst om, hvad din krop vil have og hvad den ikke vil have. 

 

Tip:

En simple ting, du kan gøre selv, er at begynde at registrere, hvordan du har det efter et måltid. Hvis du føler dig træt og har lyst til at sove, så har din krop svært ved at omsætte maden. Hvis du derimod føler dig frisk og fyldt med energi, så er det god mad for kroppen. 

 

OBS: I den her forbindelse snakker vi om mad - ikke slik, ikke sodavand, kaffe eller andre nerve-stimulanser. Disse ting booster systemet i første omgang, men har en bagside, hvor man i sidste ende dræner kroppen. Samtidig skaber de en vis ladhed i systemet, som gør kroppen mindre sensitiv overfor at mærke omgivelserne. 

 

 

Liste over nervestimulanser: 

 

•  Kaffe 

•  The (med koffein) 

•  Hvidløg & løg

•  Chilli

 

Løg, hvidløg og chili anses ikke som egnet i den daglige kost, da de også har en påvirkning på nervesystemet. De bruges i forbindelse med urtemedicin. Generelt er det blade og rødder, som bruges til medicin. 

 

Liste over superfoods: 

 

•  Honning

•  Kokosolie

•  Havregryn

•  Frugt

•  Gurkemeje

•  Ingefær

 

 

Hvad er vores krop designet til at kunne indtage og omsætte?

 

Hvad er din krop essentielt designet til at indtage og omsætte, så den fungerer så gnidningsfrit som muligt? 

Det som menneskekroppen bedst kan omsætte er planteføde. Det betyder ikke, at vi ikke kan spise kød, men kroppen har betydeligt sværere ved at omsætte og nedbryde kød, og den kan aldrig nedbryde det fuldstændigt. 
Alle kødædende dyr kan spise et dyr, som de lige har dræbt, uden at skulle tilberede det. Det kan vi og andre planteædere ikke. Vores krop har simpelthen ikke et fordøjelsessystem som kan håndtere den form for kost.
Kød i vores tarm begynder bogstavelig talt at rådne. Rådnet kød i systemet er ikke noget som fremmer sundhed. Tværtimod er det en belastning for systemet. Flere og flere studier begynder at pege på kød som en belastende faktor i forhold til forskellige livsstilsygdomme. 

Hvis du ikke kan/vil slippe kødet helt, så er det næstbedste at holde sig til at spise dyr, som evolutionært er længst væk fra dig selv. Fisk og havdyr er længst væk fra os mennesker, og er derfor mest simpel at nedbryde for kroppen. Fugle og fjerkræ er det næste, men med en lidt mere kompleks kodning end fisken. Derefter gris og derefter ko. 
Oksekød er det som kroppen har sværest ved at nedbryde, og er derfor også det mest belastende for systemet. 
 

 

At spise mad med liv i...

Hvis vi vil have liv i vores krop, så er det vigtigt, vi spiser mad med liv i. Med andre ord frisk mad. Det er blevet meget moderne at spise gammel mad. Mad, som har stået i en køledisk flere dage, uger og nogle gange måneder. Mad, som har stået så længe er død mad. Der kan sagtens være vitaminer og mineraler i stadig, men uden energien kan vore krop ikke omsætte det. Vores krop har brug for energien. Spiser vi god mad, vil din krop føles energisk, fleksibel og frisk. Dit mentale stadie vil være rolig og afklaret.  

Hvornår skal tilberedt mad spises? 

Mad lavet af friske råvare skal helst spises indenfor 1,5 time efter tilberedningen og max 4 timer efter. Efter 4 timer er der ingen liv tilbage i maden. Spiser man gammel mad, vil effekten oftes være, at man føler sig træt og lad.
Dette er et kendt fænomen i Østen, hvor et kendt ordsprog er "Har du spist gammel mad?", hvis du ser en person, som ikke kan koncentrere sig og ser træt ud.

 

Tip:

Hvis du sørger for, at 30-40 procent af den mad du spiser i løbet af en dag er utilberedt, dvs friske grøntsager, frugt og nødder, så vil du opleve en markant forskel i, hvordan dit energiniveau, mentale stadie og kropsligt velbefindende forbedres.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Følg os
Please reload

Sorter efter tags
Please reload

Arkiv
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square